10 sfaturi pentru munca de acasă

Ești printre cei care caută sfaturi pentru munca de acasă? Iată ce sugestii avem pentru tine:

Pentru unii, munca de acasă este o binecuvântare, pentru alții, mai puțin. Uneori, însă, suntem pur și simplu obligați să lucrăm la domiciliu. O boală contagioasă precum COVID-19 este un exemplu în acest sens, deși am fi preferat să nu existe.

Munca la domiciliu sau telemunca, cum i se spune în legislație, este reglementată de Legea nr. 81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă.

Dar care ar fi avantajele și dezavantajele când faci muncă la domiciliu?

Avantajele și dezavantajele muncii de acasă

AVANTAJE:

  • Câștigi timpul petrecut pe drum la / de la serviciu acasă.
  • Economisești combustibil și uzura mașinii sau pur și simplu banii de abonament / bilet pentru transportul în comun / taxi / Uber etc.
  • Petreci mai mult timp cu familia și cu cei dragi.
  • Poți munci în confortul casei tale.

DEZAVANTAJE:

  • Când muncești acasă nu beneficiezi de atmosfera de lucru de la serviciu (când toți ceilalți din jurul tău lucrează, eventual la același proiect); asta înseamnă că e posibil să nu ai același chef de lucru.
  • Relațiile sociale sunt mult mai puține, sentimentul de însingurare și riscul de depresie fiind mai mari.
  • Nu ai toate instrumentele de lucru la îndemână (aparatură de birou, dosare etc.). Acasă ai nevoie de un minimum de instrumente (in special birotică și IT) pentru a face față sarcinilor zilnice:
    • Laptop / desktop;
    • Imprimantă scaner;
    • VPN;
    • softuri cu licență;
    • acces internet de mare viteză;
    • cameră web (laptopurile au așa ceva, dar nu te poți baza mereu pe ele).
  • Ieșirea la serviciu și înapoi, mersul de la un birou în altul, mersul la masă – toate acestea presupun mișcare, deci efort fizic. Când adopți munca de acasă, toată această mișcare fizică este mult diminuată. Iar ea trebuie compensată cumva.

10 SFATURI PENTRU MUNCA DE ACASĂ

1. Delimitează-ți spațiul de lucru de acasă

Ideal ar fi să ai o cameră de lucru separată. Poate fi livingul, de exemplu, sau bucătăria. În niciun caz dormitorul pentru ca acolo e patul și, știți și voi, uneori patul sau canapeaua au puteri magice în a ne trage la orizontală. Mai ceva decât ne trage curentul la șale.

În altă ordine de idei, bine ar fi să fii singur în cameră tocmai pentru a nu te distrage nimic. Dacă nu se poate, încearcă măcar să împarți camera cu cineva care, la fel ca tine, practică munca de acasă.

A, și să nu uit! Nu sta într-o cameră cu TV-ul, iar dacă deja îl ai acolo, scoate-l din priză. Și televizorul are puteri malefice, la fel ca patul / canapeaua.

Esențiale pentru spațiul de lucru de acasă sunt:

  • masa de lucru, care trebuie să fie curată, liberă, astfel încât să poți pune pe ea tot ce ai nevoie pentru o munca de acasă eficientă, fără a o aglomera;
  • scaunul, care trebuie să ofere un confort cel puțin decent, dat fiind faptul că vei sta pe el ore întregi;
  • lumina, pe cât posibil naturală sau o lumină artificială uniformă, caldă (2700 K) sau neutră (4000 K – apropiată de lumina zilei), în niciun caz rece (peste 6000 K), pentru că devine obositoare.

2. Tratează ziua de muncă de acasă ca și cum ar fi una normală – paradoxal, unul dintre cele mai importante sfaturi pentru munca de acasă

Știm că ești acasă, iar tentațiile sunt pe măsură. Înainte te trezeai la 6 să te duci la serviciu. Făceai puțină înviorare, un duș, mâncai și apoi plecai la serviciu.

Acum, că practici munca la domiciliu, parcă ar merge să te trezești și la 7, dacă tot stai acasă, poate că nu e musai să te bărbierești / machiezi etc. Parcă ar mai fi loc de puțină leneveală. Dacă tot am puțin mai mult timp, de ce nu aș mai leveni în pat? Măcar jumătate de orăăăă …. visam așa frumos, parcă aș vrea să vad cum s-ar fi terminat visul.

NU. Respectă, pe cât posibil, aceeași rutină din fiecare zi. Rutina zilnică e, de fapt, un ritual personal. Ne ajută să fim mai organizați, mai productivi, să avem o viață mai echilibrată. Ne ajută să avem o viața predictibilă. Da, știu poate fi plictisitor… Poate fi, însă ne va scade riscul de depresie.

Oricum, putem face suficiente lucruri care să ne scoată din rutina zilnică, dar care, în același timp, să nu ne afecteze disciplina zilnică. De exemplu, dacă ai copii, iar ei sunt acasă, poți lua pauze scurte (ca de țigară) pentru a te juca sau povesti cu ei. E doar o idee, sunt convins că ai mult mai multe idei tu. Le poți împărtăși cu noi lăsând un comentariu mai jos. Dacă încă fumezi, îți recomand să încerci să te lași de fumat aici.

3. Respectă programul de muncă și acasă ca și cum ai fi la birou

Urmează, pe cât posibil, programul unei zile obișnuite ca și cum ai fi la serviciu și nu ai face muncă la domiciliu. Programul tău de de la 8 la 17 cu o oră pauza? Foarte bine, încearcă să păstrezi același program și când muncești de acasă.

La ce te ajută asta? Păi, în primul rând, nu vei mai simți atât de mult că prestezi munca la domiciliu. În al doilea rând, vei avea activitatea sincronizată cu cea a colegilor tăi, fiind mereu apt să răspunzi de la distanța cerințelor / solicitărilor acestora.

4. Organizează-ți ziua de muncă de la domiciliu – unul din cele mai evidente sfaturi pentru munca de acasă, dar adesea pierdut din vedere

Nimic nu e mai neproductiv decât să nu știi ce ai de făcut. Așadar, elaborează-ți o agendă zilnică. Dacă ai întâlniri online, marchează în agenda ta respectivele intervale ca timp blocat. Timpul blocat este acel interval în care ești ocupat și nu poți face decât acel lucru pe care ți l-ai propus, fără nicio altă distragere a atenției. Sfatul nostru este ca nici măcar să nu răspunzi la telefon (poți să suni înapoi atunci când iei o pauză). Concentrează-te doar pe ce ai de făcut în acel interval. Astfel, vei folosi acea unitate de timp în cel mai productiv mod posibil.

Astfel, fă-ți o agendă a zilei pe care să o respecți întocmai și care să cuprindă:

  • Data,
  • intervalele orare (de regulă din jumătate în jumătate de oră) – aici îți marchezi timpul blocat: întâlniri, timp alocat exclusiv anumitor sarcini etc.
  • Sarcinile / taskurile (pentru corporatiști :D)

Dacă vrei, ți-am pregătit un model aici pe care doar îl printezi și îl folosești zilnic. La finalul zilei, îl poți îndosaria astfel încât să ai și o trasabilitate a programului și a realizărilor tale zilnice. Trasabilitatea te ajută în special atunci când ai de făcut rapoarte de activitate la un anumit interval de timp: săptămânal, lunar.

Alte instrumente de organizare (free) pe care le poți folosi cu succes, chiar când lucrezi de acasă, ar putea fi:

5. Îmbracă-te cu alte haine decât cu cele de casă

Ce prostie mai e și asta? Sunt acasă, nu sunt la serviciu, așa că mă îmbrac lejer.

În primul rând, ești la serviciu, chiar dacă practici munca de acasă. În al doilea rând, nu te pune nimeni să te îmbraci la costum și cravată sau costum taior. Ideea e să te îmbraci așa cum te-ai duce într-o zi de casual friday vara. Lejer, decent, dar nu în pijama.

Sensul psihologic al acestui sfat pentru munca de acasă este de a te face să simți că ești în modul de serviciu, nu de casă. Te ajută să intri în starea de lucru, chiar dacă de acasă.

În plus, dacă vei avea vreo videoconferință, vei proiecta aceeași imagine de profesionist desăvârșit.

6. Evită distragerile și focalizează-ți toată atenția la ce ai de făcut

Vorbeam puțin mai devreme de faptul ca nu e bine să ai televizorul în aceeași camera în care lucrezi. Și nici patul / canapeaua. Motivul este simplu: cu cât te izolezi mai bine de orice sursa de distragere a atenției sau pierdere a timpului (da, știu, să te uiți la televizor nu e pierdere de timp, ci informare :D), cu atât vei avea mai multe întreruperi și, deci, pierderi de productivitate.

Dacă ai copii și ei sunt acasă, stabilește cu ei anumite intervale la care vă reuniți și petreceți 10 minute împreună. După care, reveniți fiecare la treburile voastre. Cum, ei nu au nicio treaba? Păi cine e adultul și cine ar trebui să-i țină ocupați pe copii?

7. Nu te lăsa sabotat de tehnologie în munca de acasă

Am fi tentați să credem că tehnologia este rea pentru munca la domiciliu. Sau că e rea în general. Păi … e ca și cum ai spune că o piatră este malefică pentru că un copil a aruncat cu ea în parbrizul mașinii tale. Ea există și atât. Și da, a fost folosită într-un scop malefic. Ea în sine nu e nici bună, nici rea. Depinde de noi cum o folosim.

Așadar, tehnologia există și nu ne putem izola de ea. Nici nu ar fi bine. Important este să ne folosim de ea în mod responsabil și eficient.

Așadar, scoate din priza orice sursă de zgomot, chiar dacă e în surdină: radio, TV. Eliberează-ți desktopul. Dacă ești din cei ce au deschise multe taburi și programe deschise, încearcă să închizi tot ce nu îți e necesar. Eliberează-ți spațiul de lucru astfel încât să fie cât mai puține surse de distragere a atenției. Și în acest caz, less is more.

Pe de altă parte, asigură-te că ai la îndemână tot ce ai nevoie și că funcționează impecabil. Laptopul și telefonul să fie încărcate, în eventualitatea unei pene de curent. Iar telefonul să aibă deja setat un hotspot wi-fi pe care laptopul să îl aibă deja în setări, astfel încât să poți continua conferința web chiar dacă, temporar, ai o pană de curent.

Verifică-ți instrumentele de lucru să fie tot timpul actualizate și funcționale.

8. Nu uita de activitatea fizică

Munca de acasă pare ușor de suportat și chiar de dorit. Mai ales când stai ore zilnic în traficul superaglomerat. Dar când ești nevoit să stai acasă zile sau săptămâni în șir, lucrurile capătă o altă perspectivă.

Activitatea fizică ne ajută să ne păstrăm atât tonusul fizic, cât și psihic. Ne oferă acel consum de energie de care avem nevoie pentru a nu lua în greutate.

Și că tot am aduc aminte de luatul în greutate. Din cauza faptului că stați mai mult în casă și consumul de energie este mai mic, micșorați porțiile corespunzător.

Puteți să va faceți o rutină de exerciții, în special în prima parte a zilei. Rutina aceasta poate cuprinde:

9. Nu uita să socializezi când practici munca de acasă

Unul dintre cele mai mari dezavantaje ale muncii la domiciliu este lipsa socializării. E drept că, la serviciu fiind, socializarea poate fi contraproductivă dacă se depășește o anumită limită. Dar ea – socializarea – este esențială în a ne păstra bunăstarea și chiar sănătatea noastră mentală.

Așa că nu te însingura. Comunică cu colegii (online sau telefonic) cel puțin o dată pe zi. Ține legătura cu ei, sincronizați-vă astfel încât să vă păstrați legăturile între voi la nivel de echipă.

10. Fă bilanțul zilei și sărbătorește succesul, chiar dacă muncești de acasă – nu este efectiv un sfat pentru munca de acasă, dar e important pentru bunăstarea psihologică

Este bine ca la finalul zilei să îți faci un mic bilanț. Te ajută pentru a vedea ce ai reușit să faci, ce mai ai de făcut și ce lași pentru a doua zi. În felul acesta îți urmărești îndeaproape îndeplinirea obiectivelor și te asiguri că nu îți scapă nimic din vedere.

Pe de altă parte, ce ar fi viața noastră dacă nu am avea reușite? Găsește acele mici lucruri pe care ai reușit să le faci și împărtășește-le cu prietenii, colegii, familia. Recompensează-te cu ceva bun pentru suflet (bun pentru papilele gustative îngrașă 😀 ) Pune-ți o melodie faină și dansează. Nu va ști nimeni. 🙂

Te vei simți mai motivat/ă și vei avea energia necesară să faci tot ce ți-ai propus.

  • Dacă încă nu ai adoptat munca de acasă, poți face aici o căutare pentru a găsi locuri de muncă de acasă.
  • Dacă te interesează și alte articole despre cum îți poți dezvolta cariera, le găsești aici: articole / blog de carieră.

Cam acestea ar fi cele mai importante sfaturi pentru munca de acasă. Sunt convins că pot fi multe completări la acest articol. Le vom face pe parcurs, poate chiar împreună.

Cât despre tine, lucrezi de acasă? Ai lucrat vreodată sau te bate gândul să o faci în viitor? Care e experiența ta? Care sunt provocările și așteptările tale de la munca de acasă? Împărtășește-le cu noi lăsând un comentariu la finalul articolului.

Lasă un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.