fbpx

Romanul – atelier de creație

Casa doamnei X…., romancieră.
Un furnizor depune mai mulți saci poștali în fața ușii…. și sună….

  • Voce: Ce este?
  • Furnizorul: Sacii de cuvinte pe care i-ați comandat.
  • Voce: O clipă!…
    • (Se deschide ușa)
  • Doamna X: Ah! Sunt toate cuvintele?
  • Furnizorul: Toate (Verificându-le) Doi saci de cuvinte uzuale… Un sac de cuvinte nefolosite… de cuvinte incoerente… de cuvinte fără urmare… și există chiar un cuvânt în plus!!!
  • Doamna X: Si săculețul ăla?
  • Furnizorul: Sunt semnele de punctuație, „punctele”, „virgulele” etc.
  • Doamna X: Pe scurt! Acolo-i totul. Și poți să construiești un roman!
  • Furnizorul: Tot materialul necesar! Și chiar și unele fraze gata făcute…
  • Doamna X: Și intriga?
  • Furnizorul: În sacul cu intrigi!…

Prima frază a unui roman trebuie să conțină ceva din energia unui strigăt inconștient care provoacă o avalanșă… Trebuie să fie o scânteie care declanșează o reacție în lanț… Iată din ce motiv prima frază nu este niciodată inocentă. Ea conține, în germene, întreaga poveste, întregul conflict. Prima frază este ca un embrion doldora de posibilități. (…)

Primele cuvinte ale unui roman sunt precum strigătul unui matelot care scrutează oceanul din nacela catargului și la un moment dat anunță că la orizont se vede pământul… (…) Un bun început de roman este un declic metafizic, ori nu este nimic. (…)

Un deget care apasă pe trăgaci, iată ce înseamnă de fapt o primă frază reușită, intensă. Un adevărat început de roman este izbucnirea unui incendiu interior… Nu uitați că există uneori și prime fraze sinucigașe. .. Imaginați-vă un început de roman de mare forță, dar care are traiectoria unui bumerang, ce face ea atunci? Ei bine, revine la un moment dat și vă izbește în plină figură. Dar știți și dumneavoastră că un autor, un scriitor autentic, când începe să scrie îți asumă anumite riscuri… Inclusiv acela de a sfârși sub dărămăturile construcției sale…” (…)

În orice caz, prima frază a unui roman trebuie să fie un fel de locomotivă capabilă să tragă după ea tot șirul ulterior  de cuvinte, de fraze, de pagini și de capitole, tot cortegiul de caractere și toată înlănțuirea de întâmplări și de metafore. Prima frază este o explozie, de fapt. Deși uneori această explozie poate fi și întârziată. Oricum, mai devreme sau mai târziu, ea trebuie să dea naștere unei lumi. Puțini autori sunt conștienți de natura specială a acestei prime fraze, de faptul că ea are funcția unui veritabil Big-Bang… (…)Puțini scriitori știu că aceste prime fraze esențiale pot fi și achiziționate, încheie omul  cu trăsături tremurânde. Agenția noastră procură începuturi de roman de mai bine de trei sute de ani. Vă las o carte de vizită, cine știe, într-o bună zi ne vom revedea…

Pe domnul K îl calomniase pesemne cineva pentru că într-o bună zi se trezi arestat.

Astăzi a murit mama. Sau poate ieri.

Mă numesc Ismael.

Sunt un om invizibil.

  1. Reflectați la aceste patru începuturi de roman. Scrieți un text de minimum 50 de cuvinte în care să ilustrați așteptările voastre, influențate de unul dintre acestea.
  2. Care este legătura între titlu și începutul de roman? Au același efect asupra cititorului?
  3. Aceste prime fraze vă incită curiozitatea? Vă determină să citiți romanul? Argumentați răspunsul.
  4. Propuneți un început de roman. Convingeți-vă colegii să îl cumpere!
  5. Imaginați-vă că sunteți un negustor de sfârșituri de roman. Scrieți un text de minimum 50 de cuvinte prin care să convingeți un scriitor să cumpere un sfârșit de roman de la dumneavoastră.
error: Alert: Conținut protejat !!